Jak działa przepustnica w transporcie materiałów sypkich?
Przepustnica to ważny element w transporcie materiałów sypkich. W tym artykule przyjrzymy się, jak działa przepustnica i odpowiemy na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące jej wykorzystania. Rozprawimy się również z jedną z najczęstszych trudności, czyli doborem odpowiedniej przepustnicy oraz osprzętu dla niej.
Jak działa przepustnica?
Przepustnica motylkowa (inaczej nazywana kołnierzową lub zaworem odcinającym) kontroluje przepływ materiałów sypkich na zasadzie 0-1 (z funkcjami: otwórz/zamknij). Jej zadanie to odcinanie przepływu.
Nazwa zaworów motylkowych wiąże się z ich budową. Ruchomy talerz, umieszczony na środku, obraca się wokół własnej osi. Talerz zamkniętej przepustnicy blokuje otwór zaworu, natomiast po przekręceniu go o 90°, przepływ zostaje odblokowany.
Przepustnice znajdują szerokie zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Najczęściej można je spotkać w aplikacjach zbiorników, podajników ślimakowych oraz w instalacjach rurociągów.
Stosuje się je do przesyłu różnych mediów, zarówno płynnych jak też sypkich, ziarnistych i granulatu. W naszym sklepie RST Group oferujemy urządzenia pyłoszczelne, nie są one jednak ciśnienioszczelne.
Główne zalety przepustnic: dlaczego warto się na nie zdecydować?
Przepustnice kołnierzowe mają wszechstronne zastosowanie, a przy tym są lekkie, łatwe w transporcie i montażu (można je zamontować na rurociągu w różnych pozycjach: pionowej, poziomej, a nawet skośnej) oraz mają niewielkie wymagania w zakresie konserwacji. Ich konstrukcja jest prosta, więc posiadają mało elementów zużywających się.
Jak odpowiednio ustawić przepustnicę?
Przed zamontowaniem przepustnicy na urządzeniu, trzeba ją najpierw połączyć z napędem. Zalecamy, aby każdorazowo sprawdzać, czy konstrukcja działa prawidłowo. W ten sposób można uniknąć ewentualnych uszkodzeń i strat materiałowych.
Talerz przepustnicy jest zamontowany prawidłowo, kiedy otwiera się w pozycji prostopadłej do obudowy, a zamyka w pozycji równoległej do obudowy. Jeżeli tak nie jest, należy go wyregulować śrubą.
Podział przepustnic
Zawory motylkowe możemy podzielić ze względu na kilka kryteriów. Najważniejszy z nich to rodzaj wykonania. Wyróżniamy następujące rodzaje przepustnic:
- SN do przepływu typowych materiałów sypkich. Talerz wykonany jest ze stali węglowej, pokrytej tworzywem SINTER.
- TN do przepływu materiałów sypkich, przeznaczony do ciśnienia 0,2 bara.
- GBN do przepływu wody. Posiada talerz żeliwny.
- AI to wersja z atestem spożywczym, gdzie talerz wykonany jest ze stali nierdzewnej.
- ZB z talerzem ze stali nierdzewnej.
Wybór materiału, z którego wykonany jest talerz, należy dobrać do rodzaju transportowanego materiału.
Rodzaje napędów używanych w przepustnicach
Od rodzaju napędu zależy prędkość działania przepustnicy. Wyróżniamy jego 3 główne typy:
- Napęd ręczny wymaga fizycznego przesunięcia talerza przez operatora. Najlepiej sprawdza się w miejscach, gdzie przepustnica stanowi jedynie bufor bezpieczeństwa i jest wsparciem np. podczas prac remontowych.
- Napęd pneumatyczny to najczęściej stosowany rodzaj napędu. Wykorzystuje sprężone powietrze, aby przesunąć talerz. Siłownik pneumatyczny jest uruchamiany za pomocą cewki sterującej lub wyspy zaworowej.
- Napęd elektryczny działa za pomocą silnika zasilanego napięciem trójfazowym, który kontroluje przepływ medium. Wykorzystywany jest tam, gdzie instalacja powietrza jest ograniczona lub w ogóle go nie ma.
Pełne otwarcie lub całkowite zamknięcie przepustnicy z napędem pneumatycznym i elektrycznym jest bardzo szybkie, trwa około 0,8 sekundy.
Jaką przepustnicę wybrać i czym się kierować?
Przepustnice dla materiałów sypkich powinny być wykonane z tworzyw, które zapewniają wysoką odporność na ścieranie i korozję oraz zapewnią pyłoszczelność. Właśnie takie modele znajdziesz w naszej ofercie. Skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy Ci dobrać odpowiednią przepustnicę do Twoich potrzeb.
Jeżeli potrzebujesz zaworu do dużych zbiorników z materiałami sypkimi, najlepiej wybrać przepustnicę podsilosową VFF. Ma ona dużo większą wytrzymałość ze względu na swoją budowę – jest wykonana z jednoczęściowego korpusu. Montuje się ją pomiędzy silosem i podajnikiem transportującym.
Należy wziąć pod uwagę także temperaturę medium. Dla większości przepustnic musi mieścić się ona w przedziale do 80°C. Wybierając model GBN oraz ZB (przeznaczonym do przepływu medium) temperatura może osiągnąć do 110°C.
Wybór modelu siłownika do przepustnicy
Dobierając siłownik należy brać pod uwagę średnicę przepustnicy. Poniżej prezentujemy gotowe zestawienie kompatybilnych elementów.
Średnica przepustnicy | Napęd |
100-300 mm | napęd ręczny CM4 |
350-400 mm | napęd ręczny CM3B |
100 mm | napęd pneumatyczny CP063 elektrozawór V5V80 cewka sterująca BOB na napięcie dowolne, moc 8W wyłącznik krańcowy MIC23 |
150-300 mm | napęd pneumatyczny CP101 elektrozawór V5V80 cewka sterująca BOB na napięcie dowolne, moc 8W wyłącznik krańcowy MIC23 |
350-400 mm | napęd pneumatyczny CP126 elektrozawór V5V40 cewka sterująca BOB na napięcie dowolne, moc 8W wyłącznik krańcowy MIC23 |
100 mm | napęd pneumatyczny zintegrowany CPU064 cewka sterująca BOB na napięcie dowolne, moc 8W |
150-300 mm | napęd pneumatyczny zintegrowany CPU102 cewka sterująca BOB na napięcie dowolne, moc 8W |
350-400 mm | napęd pneumatyczny zintegrowany CPU127 cewka sterująca BOB na napięcie dowolne, moc 8W |
100-150 mm | napęd elektryczny AE040A11 zasilany napięciem trójfazowym |
200-250 mm | napęd elektryczny AE051A11 zasilany napięciem trójfazowym |
300 mm | napęd elektryczny AE060A11 zasilany napięciem trójfazowym |
350 mm | napęd elektryczny AE060A21 zasilany napięciem trójfazowym |
400 mm | napęd elektryczny AE070A21 zasilany napięciem trójfazowym |
Czasami w przypadku przepustnic o średnicy 100 mm, ze względu na ciężar nasypowy materiału, potrzebna jest większa siła od tej, zapewnianej przez dedykowany do tego rozmiaru siłownik. Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest tuleja redukcyjna. Po założeniu jej na gniazdo przyłącza przepustnicy, możliwy jest montaż większego siłownika (w zależności od potrzeb CP101 lub CPU102).
Naprawa przepustnic – co warto wiedzieć?
Przepustnice posiadają elementy wymienne. W przypadku ich zużycia nie trzeba wymieniać całego zaworu, a jedynie uszkodzoną jego część.
Części zamienne do przepustnic VF obejmują:
- uszczelki
- tulejki
- talerze
Części zamienne do przepustnic VFF obejmują:
- tulejki
- talerze
Uszczelki i tulejki wymienia się razem. Wymiana talerzy jest zazwyczaj nieopłacalna. Lepszym rozwiązaniem jest zakup nowego urządzenia.
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci odnaleźć się w świecie przepustnic. Nasi specjaliści chętnie udzielą odpowiedzi na wszystkie dodatkowe pytania i rozwieją ewentualne wątpliwości. Zapraszamy do kontaktu.